Ingevolge de vele maatregelen die zijn genomen in de strijd tegen het Coronavirus, zien we ons genoodzaakt om alle publieke optredens en activiteiten te annuleren die aanvankelijk tot 15 maart waren gepland. Meer informatie.

Van alle vormen van geweld is kindermishandeling vaak het moeilijkst aan het licht te brengen. Zeker wanneer die binnen het gezin plaatsvindt. Het kind verbergt zijn pijn onder een deken van onuitspreekbare schaamte, met de monsterlijke medeplichtigheid van de volwassenen, die hopen dat de begane misdrijven mettertijd worden vergeten.

Verkrachting, met name incestueuze verkrachting, is een van de zwaarste vormen van mishandeling, door de diepe, open wonden die ze achterlaat. Soms is het trauma zo sterk dat de hersenen die ondraaglijke herinneringen wegdrukken en pas veel later weer tot het bewustzijn toelaten.

Zozeer was Elisabeth Woronoff geraakt door het thema van dat traumatische geheugenverlies en van het lijden dat eruit voortvloeit, dat de jonge kunstenares besloot er haar eerste podiumcreatie aan te wijden.

Elisabeth Woronoff is een veelzijdige kunstenares: ze beoefent acteren, beeldende kunsten, muziek en fotografie. Die diversiteit aan expressiemiddelen voedt en nuanceert haar werk. SKRIK (de titel is een knipoog naar het schilderij De Schreeuw van Edvard Munch) weerspiegelt de rijkdom van haar creatieve wereld. Het is een multidisciplinaire voorstelling met 6 vertolkers, die de toeschouwer een verontrustende ervaring bezorgen: we nemen een kijkje in het brein van een vrouw die in haar jeugd is verkracht en nu haar geheugen herstelt, haar identiteit reconstrueert.

SKRIK houdt het midden tussen fictie en documentaire: op het toneel schieten de gefragmenteerde herinneringen als flitsen tevoorschijn. De voorstelling benadrukt de complexiteit van een onderwerp dat bij het brede publiek onvoldoende bekend is. Ze brengt die complexiteit aan het licht om de toeschouwers tot reflectie te manen.

Info

Casting

  • Regie & prestatie
    Elisabeth Woronoff

    Met
    Eugénie Bernachon
    Nicolas Lobo Nieuwenhuys
    Andrea Norvik Jervell
    Henrik Roshauw Tidemann 
    Bernard Woronoff 

    Geluidsontwerp & regie assistent
    Maxime Glaude 

    Muzikale compositie
    Franck Vigroux 

    Scenografie, lichtontwerp 
    Enrico Bagnoli 

    Bewegingsassistent 
    Tom Clegg 

  • Surtitling-begeleiding 
    Panthea

    Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Productie 
    Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Coproductie
    With a support for multilingual diversity by Theatre de Choisy-le-Roi - Scène Conventionnée d’intérêt national - art et création pour la diversité linguistique, in co-operation with PANTHEA, L’ANCRE – Théâtre Royal, ARTEOS

    Project dat voortvloeit uit 
    Solo Carte Blanche - l’ESACT

    Met behulp van 
    La Fédération Wallonie- Bruxelles, Service Général de la Création Artistique – Direction du Théâtre

    Met de steun van
    Festival de Liège, La Chaufferie Acte 1, France Morin Artist Project Iles, Les Midis de la Poésie, La Bellone, La compagnie Mossoux-Bonté.

Kalender

  • Dinsdag
    20:45
  • Woensdag
    20:15
  • Donderdag
    20:45
  • Vrijdag
    20:45
  • Zaterdag
    20:45
    14h - Rencontre / Inceste, mémoire traumatique, résilience et accompagnement des victimes

Zie ook...

Backstage