Is er soms een speciale opvang voorhanden wanneer een mus neervalt? Als onze tijd daar is, hoeft hij niet meer te komen. Als hij niet komt, is het voor nu. Of het nu is of later, wees er klaar voor. Dat is alles. (Hamlet, William Shakespeare)

Shakespeare zou het waarschijnlijk niet erg gevonden hebben om zijn verzen te lenen in het kader van de Ceremonie. Het Raoul Collectif grijpt er zich aan vast als was het een kermispaal waarrond de onbedwingbare behoefte centraal staat om samen te komen. Klinken, ja, maar op wie of wat? Op de verwachting van iets? Op de hoop van een val, een omwenteling? Of gaat het hier om een vooruitblik op een dreigende chaos die een ritueel oproept waarvan we dachten dat we het vergeten waren, en dat dan verschijnt als een laatste redmiddel? Een productie van het Raoul Collectif is altijd een UFO, ook voor de hoofdrolspelers zelf, die met vreugde langs de rand van de afgrond lopen om zichzelf beter terug te vinden. Het feest begint op een groot podium. De muziek speelt al, de stoelen vliegen in het rond, de alcohol jaagt het hartritme op. En achter de schijnbare zorgeloosheid die uit dit beeld naar voren komt, gaat het drama schuil van een samenleving die steeds verder uitdijt, die zelfs haar doden niet meer kan begraven. Onder de krachtig live gespeelde noten van Duke Ellington en Charlie Parker rommelt al gauw de opstand en roepen de Raouls om Antigone en zelfs om Don Quichotte. De Griekse tragedie en Cervantes dragen hun steentje bij tot deze mogelijke oproep tot ongehoorzaamheid, bij het bevragen van geweld als legitieme verdediging, bij deze loerende dreigingen die in toom moeten worden gehouden. En zelfs als het Raoul Collectif het dilemma opvoert zonder het te beslechten, hoe kunnen we dan nog de reusachtige vogel negeren die boven het toneel hangt? Met zijn flapperende vleugels herinnert hij ons immers voortdurend aan het dreigende doodsgevaar.

Info

Kalender

  • Dinsdag
    20:00
  • Woensdag
    19:30
    Ontmoeting "Rencontre Constructeurs d’Histoires" na de voorstelling
  • Donderdag
    20:00
  • Vrijdag
    20:00
  • Zaterdag
    20:00

Casting

  • Concept, tekst en regie
    Le Raoul Collectif : Romain David 
    Jérôme de Falloise 
    David Murgia 
    Benoît Piret 
    Jean-Baptiste Szézot 

    Met
    Romain David 
    Jérôme de Falloise 
    David Murgia 
    Benoît Piret 
    Jean-Baptiste Szézot 
    Philippe Orivel 
    Julien Courroye 
    Clément Demaria 
    Anne-Marie Loop 

    Regieassistent 
    Yaël Steinmann 

    Tweede assistente
    Rita Belova 

    Technische leiding, muzikale arrangementen 
    Philippe Orivel 

    Kostuums
    Natacha Belova 

    Kostuumassistent
    Camille Burkell de Tell 

    Muzikale coaching
    Laurent Blondiau  

    Geluidsontwerp
    Julien Courroye 

    Geluidsregie
    Afwisselend met :
    Benoît Pelé
    Célia Naver 

  • Technische leiding 
    Benoit Pelé 

    Toneelregie
    Clément Demaria 

    Lichtontwerp
    Nicolas Marty 

    Oog en artistieke aanwezigheid
    Anne-Marie Loop 

    Regiestagiaire
    Lorena Spindler  

    Scenografie
    Juul Dekker 

    Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles 

    Administratie, productie en tournee
    Catherine Hance
    Aurélie Curti 
    Laetitia Noldé 

    Productie 
    Raoul Collectif asbl 

    Coproductie
    Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Théâtre de Namur, Mars - Mons arts de la scène, Théâtre Jean Vilar de Vitry- sur-Seine, Maison de la Culture de Tournai/Maison de création, Théâtre Sorano, Théâtre de la Bastille, CND Orléans/Centre Val de Loire, La Coop asbl/ Shelter Prod 

    Avec l’aide du Conseil départemental du Val-de-Marne, taxshelter.be, ING & tax-shelter du Gouvernement fédéral belge, de la Fédération Wallonie-Bruxelles Service du Théâtre (CAPT) 

    Met de steun van
    Festival de Liège et Wirikuta asbl 

    Decorbouw en kostuums
    Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles 

Zie ook...

Backstage