Op het podium, dat voor de gelegenheid omgebouwd is tot Assisenhof, begint het proces tegen een jongeman die tijdens een huwelijksceremonie de vader van zijn vriendin heeft vermoord. De hoofdrolspelers zijn tevens de enige acteurs op het podium en stellen zich voor. Het zijn Hamlet, Gertrude en Ophelia in de rol van achtereenvolgens de verdachte, zijn moeder, en zijn ex-vriendin. De advocaten, de voorzitter en de deurwaarder zijn authentieke beoefenaars van de rechtspraak in de stad waar de opvoering plaatsvindt. Aan het einde van de debatten zullen twaalf toeschouwers worden aangewezen die de volksjury zullen vormen. Zij zullen moeten beraadslagen en beslissen over de schuld of onschuld van de verdachte. 

De toeschouwers worden meegezogen in de dramatische spanning van het misdrijf en de zeer authentieke procedure. Aldus worden zij directe getuigen van de complexe werking van het gerecht. Ze worden bij de debatten betrokken en uitgenodigd om de aanklacht te onderzoeken. Daarbij dienen ze voortdurend voor ogen te houden dat de beschuldigde het vermoeden van onschuld geniet tot bewijs van het tegendeel en steeds het voordeel van de twijfel moet krijgen. 

De voorstelling is gebaseerd op het onderzoeksdossier van een echte zaak en de moord op Polonius in Shakespeare’s Hamlet, en leunt evenzeer aan bij de formule van de “mock trial” als bij de traditie van de welsprekendheidstornooien. Deze alomvattende situatie onthult de parallellen tussen de codes van het theater en die van het Hof, maar doet tevens de grens tussen fictie en werkelijkheid vervagen. Met deze verontrustende ervaring stellen Yan Duyvendak en Roger Bernat de relevantie van de volksjury’s in vraag. Daarnaast zetten ze er ons allen toe aan om een kritische blik te werpen op onze eigen opvatting omtrent gerechtigheid, meer bepaald op de subjectiviteit van onze beslissingen.

Info

Kalender

  • Woensdag
    19:00
  • Donderdag
    19:00
    Ontmoeting "Rencontre Constructeurs d’Histoires" na de voorstelling
  • Vrijdag
    19:00

Casting

  • Concept
    Yan Duyvendak
    Roger Bernat

    Met
    Claire Delaporte
    Adrien Serre
    Margot Viala

    En met een president, een advocaat-generaal, een advocaat van de verdediging en een advocaat voor de burgerlijke partij, een deskundige- psychiater en een deurwaarder, bij elke opvoering telkens anderen.

    Opstelling in de ruimte in samenwerking met
    Sylvie Kleiber

    Administratief beheer
    Marine Magnin

    Internationale ontwikkeling
    Judith Martin - Ligne Directe

    Creatieve productie en communicatie
    Charlotte Terrapon

  • Technische leiding
    Stéphane Leclercq
    Luca Kasper

    Productie
    Dreams Come True, Genève

    Coproductie
    Le Phénix Scène nationale Valenciennes ; Huis a/d Werf, Utrecht ; Théâtre du Grütli, Genève

    Receptie en verblijf
    Montévidéo, Marseille ; Le Carré/Les Colonnes, Scène conventionnée, Saint-Médard-en-Jalles/ Blanquefort

    Met de steun van
    Ville de Genève, République et canton de Genève, Pro Helvetia Fondation suisse pour la culture, Migros pour-cent culturel, Loterie Romande, Ministerio de Cultura-INAEM, Mécènes du sud, Marseille, Le Nouveau théâtre de Montreuil centre dramatique national, CORODIS

Zie ook...

Backstage