Onthaal. Twee lettergrepen die klinken als een belofte van ontmoeting en gastvrijheid, behalve dan voor vluchtelingen op zoek naar een nieuw leven. In onze westerse samenlevingen staat het verwelkomen van ontwortelde ballingen immers gelijk met opsluiting, bewaking en een gemis aan toekomstperspectieven.

Sinds enkele jaren plaatst de groep Nimis de nodige vraagtekens bij de migratieproblematiek. In Ceux que j’ai rencontrés ne m’ont peut-être pas vu, een eerste show uit 2016, bevroeg dit theatergezelschap het migratiebeleid van de Europese Unie en de economische gevolgen ervan. Vandaag ontrafelt Portraits sans paysage de werking van de humanitaire tussenkomst zoals die wordt georganiseerd in de meeste kampen ter wereld. Met dat doel wordt een kritische blik geworpen op de instellingen waar de nieuwkomers hun gedwongen intrek nemen. Zelfs de meest flexibele formules, zoals de open centra die hanteren, hebben de ballingen weinig meer te bieden dan vrijheidsberoving. De buitenlander wordt aan het zicht onttrokken en opzettelijk in de dode hoek van onze democratieën geduwd. Vluchtelingenopvang is vooral een kwestie van management, want cynisch genoeg is humanitaire hulp een business geworden zoals alle andere. Na het binnenhalen van de contracten installeren bedrijven tegenwoordig een netwerk van informatica en biometrische toestellen in de kampen om hun hulpverlening te optimaliseren en zogenaamd efficiënter te maken. De menselijke factor wordt opgeofferd om plaats te maken voor gegevensverzameling.

Deze theaterproductie vereiste enige research en Portraits sans paysage brengt de gebundelde getuigenissen op het toneel. De show bekijkt het reilen en zeilen in deze vluchtelingenkampen van binnenuit door het woord te geven aan mensen die er nauw bij betrokken zijn: gedetineerden, ballingen, maatschappelijk werkers, humanitaire hulpverleners (NGO’s of UNHCR), advocaten, psychologen, politieagenten, maar ook vrijwilligers en onderdakverleners.

Info

  • Taal

    FR > EN

  • Plaats

    Studio

  • Duur

    120'

Kalender

  • Donderdag
    20:30
  • Vrijdag
    20:30
  • Zaterdag
    20:30
    Ontmoeting "Rencontre Constructeurs d’Histoires" na de voorstelling "Occupations à l’Église du Béguinage, à l’ULB et la VUB : mobilisation et décisions politiques, on en est où ?"
  • Dinsdag
    20:30
  • Woensdag
    20:00
    Ontmoeting "Rencontre Constructeurs d’Histoires" na de voorstelling "Quelles formes d'hospitalité et d'accueil les personnes exilées peuvent-elles rencontrer à Bruxelles ?"
  • Donderdag
    20:30
  • Vrijdag
    20:30
  • Zaterdag
    20:30

Casting

  • Concept
    Nimis Groupe

    Projectdrager
    Anne-Sophie Sterck

    Tekst, regie en vertolking
    Jeddou Abdel Wahab
    David Botbol
    Pierrick De Luca
    Tiguidanké Diallo Tilmant
    Fatou Hane
    Anne-Sophie Sterck
    Sarah Testa
    Anja Tillberg

    Deelneming aan de vertolking
    Florent Arsac
    Nicolas Marty
    Lucas Hamblenne

    Co-regie et dramaturgie
    Yaël Steinmann

    Schriftuur
    Anne-Sophie Sterck & collective

    Algemene assistentie
    Ferdinand Despy

    Geluidsontwerp, geluidsregie en zangarrangement
    Florent Arsac

    Lichtontwerp en technische leiding
    Nicolas Marty

    Scenografie
    Val Macé

    Kostuumontwerp
    Béatrice Pendesini

    Stage management
    Lucas Hamblenne

    Culturele actie
    Marion Lory & collective

  • Blik van buitenaf
    Aristide Bianchi
    Jérôme de Falloise
    Romain David
    Élena Doratiotto
    Raven Rüell
    Youri Vertongen

    Administratie, productie en tournee 
    Wirikuta asbl :
    Catherine Hance
    Aurélie Curti
    Laetitia Noldé

    Een productie van de Nimis groupe Asbl / Wirikuta Asbl

    Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Coproductie
    Théâtre National Wallonie-Bruxelles, maison de la culture de Tournai / maison de création, Théâtre de Namur, Mars - Mons arts de la scène, Théâtre Jean Vilar de Vitry-sur-Seine, Théâtre Sorano (Toulouse), le Réel Enjeu (Théâtre Jean Vilar de Vitry-sur-Seine, Le 140 à Bruxelles, L’Ancre - Théâtre Royal à Charleroi, Théâtre de La Cité à Marseille, Théâtre des Doms à Avignon, Le Forum Jacques Prévert à Carros, Théâtre La Renaissance à Mondeville), La Coop ASBL, Shelter Prod

    Met de steun van
    taxshelter.be, ING & tax-shelter du Gouvernement fédéral belge, Zoo théâtre, Quai 41, La Bellone, Théâtre Poème 2, Théâtre Les Tanneurs, le Brass et Arsenic2

    Met dank aan
    Nicolas Autheman, Ayuni, Dominique Bela, Selma Benkhelifa, Mathieu Bietlot, Ségolène Bodson, François-Joseph Botbol, Robin Bronlet, Maria Busse, Jonathan Châtel et les étudiants du CET Louvain-la-Neuve, Colette, Marie-France Collard, Coralie, Alice Corbet, Marie Cosnay, Andrew Crosby, Tiphanie Daix, Evelyne Dal, Elodie Degavre, Céline De Vos, Etorkinekin, Cihan Gunes, Marianne Hansé, Olivia Harkay, Henriette, Hélène Hiessler, Ibrahima, Paul Jacques, Clara Lecadet, Kevin Lerat, Jean Leroy, Camille Louis, Léa Macias, Marwan, Michel, Mina, Moriba, Bernadette Mousques, Moustafa, Alphonse Munyaneza, Omar, Nimetulla Parlaku, Ninon Mazeaud & La petite maison, Jonathan Nyckees Marie Quirynen, Rime et Naïm, Claire Rodier, Beata Szparagowska, Sybille Gioe, Hélène Trabelssi, Michel Villée, Virginie, Yassan, Hassan Yassin, Judith Ribardière, Lucyle Massu et Eugénie Poste

Backstage