Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Should I stay or should I stay

Simon Thomas

05 > 08.04.2023
Theater

Een lege ruimte, een deur. Vier personages. Eentje geheel in het rood gekleed, een ander in een gele regenjas, een derde in een blauw pak en ten slotte eentje in een zwart pak. Hoe lang zijn ze daar al? Een paar minuten? Een paar jaar? Een eeuwigheid? Ze lijken vast te zitten, zonder echt te weten waarom, of hoe ze kunnen ontsnappen. De leegte lijkt hen te roepen, op de tonen van het ritornello Should I stay or should I stay, een overduidelijke variatie op het cultnummer Should I Stay or Should I Go van de Clash. Misschien kunnen ze de deur openen en naar buiten lopen, maar geen van hen zet de stap. Elke verklaring of duiding blijft achterwege.

Het eerste toneelstuk van Simon Thomas is een manifest. Should I stay or should I stay is geboren uit een gevoel van machteloosheid en nestelt zich in het hart van een vrolijk tragische wereld waaruit het narratief is verdwenen. Er blijven alleen flarden over van abstracte gesprekken die onmiddellijk de geest openen voor een stortvloed van vragen.

Hoe kun je een zinloos leven leiden? Hoe kun je de inertie te overwinnen? Hoe kun je deelnemen aan de wereldmars? Waarom zou je gevangen blijven in een lege ruimte, alsof je opgeslokt bent door de tijd? Jules Churin, Heloïse Jadoul, Manon Joannoteguy en Lucas Meister gebruiken het absurde om de notie van keuze, de rekbaarheid van de tijd en de eindigheid van de dingen in vraag te stellen. Het stuk is een surrealistische wals waarin zwarte humor hoogtij viert, en distilleert een knarsende en grappige poëzie.

Kalender

Informatie

Taal

fr

Duur

60'

Plaats

Studio

Casting

Concept 
La Horde Furtive

Regie 
Simon Thomas

Met
Jules Churin
Heloïse Jadoul
Manon Joannoteguy
Lucas Meister

Tekst
Simon Thomas

Creatie
Théâtre de la Balsamine

Eerste uitwerkingen bij
l’Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion de la FWB

Met de steun van
la Fédération Wallonie-Bruxelles - Service du Théâtre Remerciements Martine Wijckaert et Florent Garnier

© Hichem Dahes