Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Creation 23

Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts / Rosas

31.05 > 10.06.2023
Danse

In Creation 23 keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno.

In Creation 23 komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. Creation 23 bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’ (eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.

Première
Corealisatie La Monnaie, Kaaitheater, Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Resterende tickets zijn te koop op de websites van onze partners
→ De Munt
Kaaitheater
31.05 > 10.06.2023 – inleiding · en
01 & 08.06.2023 – inleiding · fr, en
07.06.2023 – ontmoeting na de voorstelling

Kalender

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · en

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · fr, en

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · en

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · en

  • - 19:30

    Inleiding · 18:45 · en + ontmoeting na de voorstelling

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · fr, en

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · en

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30 · en

Informatie

Plaats

Grande salle

Tarief

Grande production

Casting

Choreografie
Anne Teresa De Keersmaeker

Gecreëerd met en gedanst door
Abigail Aleksander
Jean Pierre Buré
Lav Crnčević
José Paulo dos Santos
Rafa Galdino
Nina Godderis
Solal Mariotte
Mariana Miranda
Ariadna Navarrete Valverde
Cintia Sebők
Jacob Storer


Muziek
Jean-Marie Aerts
Meskerem Mees


Tekst
Wannes Gyselinck

Repetitieleiding
Cynthia Loemij
Clinton Stringer


Productie
Rosas

Coproductie
De Munt / La Monnaie (Brussel / Bruxelles / Brussels), Concertgebouw Brugge (Bruges), Théâtre de la Ville (Parijs / Paris)

Wereldpremière
31 mei 2023, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Brussel / Bruxelles / Brussels

Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.

© Steven Fillet
© Théâtre National Wallonie-Bruxelles