Creation 2023
Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas
In Creatie 2023 keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin.
In Creatie 2023 komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. Creatie 2023 bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’(eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.
Première
Corealisatie La Monnaie, Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Resterende tickets zijn te koop op de websites van onze partners
→ De Munt
→ Kaaitheater
31.05 > 10.06.2023 – inleiding · en
01 & 08.06.2023 – inleiding · fr, en
07.06.2023 – ontmoeting na de voorstelling
Kalender
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · en
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · fr, en
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · en
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · en
-
- 19:30
Inleiding · 18:45 · en + ontmoeting na de voorstelling
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · fr, en
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · en
-
- 20:15
Inleiding · 19:30 · en
Informatie
Duur
60'
Plaats
Grande salle
Tarief
Grande production
Casting
Choreografie
Anne Teresa De Keersmaeker
Gecreëerd met en gedanst door
Abigail Aleksander
Jean Pierre Buré
Lav Crnčević
José Paulo dos Santos
Rafa Galdino
Carlos Garbin
Nina Godderis
Solal Mariotte
Meskerem Mees
Mariana Miranda
Ariadna Navarrete Valverde
Cintia Sebők
Jacob Storer
Muziek
Jean-Marie Aerts
Meskerem Mees
Carlos Garbin
Tekst
Wannes Gyselinck
Scenografie
Michel François
Licht
Max Adams
Kostuums
Aouatif Boulaich
Repetitieleiding
Cynthia Loemij
Clinton Stringer
Productie
Rosas
Coproductie
Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt (Brussel), Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), FONDOC
Wereldpremière
31 mei 2023, Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius.
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.