Pur présent bestaat uit drie toneelstukken. Een verwijzing naar Aeschylus’ treurspelen, die Olivier Py de afgelopen tien jaar vertaalde en regisseerde. De band met de Griekse tragediedichter had op zijn esthetica een vergelijkbaar effect als zijn eerdere werk met gevangenen. Uit die innige relatie kwamen de drie toneelstukken La Prison, L'Argent et Le Masque voort. Voor de Franse theaterman, tevens directeur van het Festival d’Avignon, waren het evenveel aanleidingen om zijn theateridioom te versoberen en zijn taal aan te scherpen.

Olivier Py wilde ‘de tragedie van het zuiverste heden’, waarin ‘het minste geringste ons een schuldgevoel bezorgt’, vlammend beknopt op de planken brengen en koos daarom krachtige personages en extreme situaties: een gevangene en een aalmoezenier, een bankier en zijn zoon, een gemaskerde man en een menigte; een gevangenis in vuur en vlam, een schietincident en een verholen revolutie. Het steekspel met woorden wordt over de drie werken heen gevoerd. Alle personages worstelen met die ene vraag, waarop moraal en wet geen antwoord bieden: ‘Hoe kan men een waardig leven leiden?’

Création 2018 / Festival d'Avignon

Info

  • Taal

    FR

  • Duur

    3 x 50'

  • Plaats

    Studio

  • Geluidsniveau

    categorie 2

Casting

  • Tekst en regie
    Olivier Py

    Scenografie
    Pierre-André Weitz

    Regie-assistent
    Neil-Adam Mohammedi

    Met
    Dali Benssalah, Nâzim Boudjenah de la Comédie-Française, Joseph Fourez, Guilhem Fabre (piano)

    Productie
    Festival d’Avignon

    Coproductie
    Teatro Nacional D. Maria II (Lisbonne)

    Met de steun van
    WBI - Wallonie Bruxelles International

  • Dank aan
    Guillaume Bresson vertegenwoordigd door la Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles

    Tekst gepubliceerd in
    Pur présent de Olivier Py, éditions Actes-Sud Papiers

    Trilogie
    La Prison
    L'Argent
    Le Masque

Kalender

  • Woensdag
    19:30
  • Donderdag
    19:30
  • Vrijdag
    19:30
  • Zaterdag
    19:30