Pur présent
La Prison, L'Argent et Le Masque
Olivier Py
Pur présent bestaat uit drie toneelstukken. Een verwijzing naar Aeschylus’ treurspelen, die Olivier Py de afgelopen tien jaar vertaalde en regisseerde. De band met de Griekse tragediedichter had op zijn esthetica een vergelijkbaar effect als zijn eerdere werk met gevangenen. Uit die innige relatie kwamen de drie toneelstukken La Prison, L'Argent et Le Masque voort. Voor de Franse theaterman, tevens directeur van het Festival d’Avignon, waren het evenveel aanleidingen om zijn theateridioom te versoberen en zijn taal aan te scherpen.
Olivier Py wilde ‘de tragedie van het zuiverste heden’, waarin ‘het minste geringste ons een schuldgevoel bezorgt’, vlammend beknopt op de planken brengen en koos daarom krachtige personages en extreme situaties: een gevangene en een aalmoezenier, een bankier en zijn zoon, een gemaskerde man en een menigte; een gevangenis in vuur en vlam, een schietincident en een verholen revolutie. Het steekspel met woorden wordt over de drie werken heen gevoerd. Alle personages worstelen met die ene vraag, waarop moraal en wet geen antwoord bieden: ‘Hoe kan men een waardig leven leiden?’
Kalender
-
- 19:30
-
- 19:30
-
- 19:30
-
- 19:30
Informatie
Taal
FR
Duur
3 x 50'
Plaats
Studio
Geluidsniveau
categorie 2
Casting
Tekst en regie
Olivier Py
Scenografie
Pierre-André Weitz
Regie-assistent
Neil-Adam Mohammedi
Met
Dali Benssalah, Nâzim Boudjenah de la Comédie-Française, Joseph Fourez, Guilhem Fabre (piano)
Productie
Festival d’Avignon
Coproductie
Teatro Nacional D. Maria II (Lisbonne)
Met de steun van
WBI - Wallonie Bruxelles International
Dank aan
Guillaume Bresson vertegenwoordigd door la Galerie Nathalie Obadia, Paris/Bruxelles
Tekst gepubliceerd in
Pur présent de Olivier Py, éditions Actes-Sud Papiers
Trilogie
La Prison
L'Argent
Le Masque