In 1816 schreef Mary Shelley Frankenstein or The Modern Prometheus – voor die jonge romantische feministe een ambitieuze, maar meesterlijk geschreven tekst. De briefroman vertelt hoe baron Viktor Frankenstein in zijn laboratorium een onwaarschijnlijk schepsel tot leven wekt. Het ‘monster’ dat de baron met lichaamsdelen van doden in elkaar knutselde, is zo lelijk dat zelfs zijn schepper het verstoot.

Het Frankenstein-verhaal is zo vaak bewerkt voor toneel en verfilmd dat het deel is gaan uitmaken van de popcultuur. Het is een humanistisch werk dat thema’s aankaart als onschuld, eenzaamheid, liefde, onrecht, de dwalingen van wetenschap en vooruitgang … Een sublieme verhaalstof die regisseur Jan-Christoph Gockel en poppenspeler Michael Pietsch, zijn trouwe kompaan, op geheel eigen wijze behandelen.

Het symbool van deze theatercreatie is een 6 meter hoge marionet, samengesteld uit allerhande voorwerpen die door het publiek zijn aangereikt of uit het leven van de toneelspelers komen. Al die flarden van verhalen, al die levendige herinneringen hebben een link met de vertolkers of met het publiek.

Het artistieke team brengt, met de muzikale ondersteuning van Anton Berman, een heel poëtische Frankenstein, waaraan de veeltalige cast (Frans, Engels, Duits) extra raffinement toevoegt.

This is "FRANKENSTEIN / The soul of the giant (VOST FR)" by Théâtre National / Bruxelles on Vimeo, the home for high quality videos and the…

Info

  • Taal

    FR, EN, DE — Surtitles EN, FR

  • Duur

    100’

  • Plaats

    Grande salle

  • Meer rond de voorstelling

    inleiding 07.05.2019 - 19:45 (15')

  • Geluidsniveau

    categorie 2

  • Zie ook...

    Grimm. Ein deutsches märchen

    Panoptikum

Casting

  • Tekst en regie
    Jan-Christoph Gockel

    Gebaseerd op de novelle van
    « Frankenstein ; Or, The Modern Prometheus », Mary Shelley

    Scenograaf
    Julia Kurzweg

    Ontwerpen van marionetten en marionettenspeler
    Michael Pietsch

    Kostuumontwerp
    Emilie Jonet

    Geluidsontwerp en musicus
    Anton Berman

    Lichtontwerp
    Jean-Jacques Deneumoustier

    Dramaturgie
    Cécile Michel

    Regie-assistent
    Maxime Glaude

    Scenografie assistent
    Sarah Deppe, Julia Ippolito

    Dramaturgie assistent
    Irina Reinke

    Vertaling en boventiteling
    Werkhuis sprl, Cécile Michel

    Met
    Léone François, Anton Berman, Alfredo Cañavate, Bruce Ellison, Gustav Koenigs, Thomas  Halle, Gianni La Rocca, Michael Pietsch (wisselt af met Laurenz Leky)

    En
    Lucas Hamblenne, Romain Gueudré, Pierre Ottinger

    Met speciale dank aan
    Vincent Hennebicq

    Technische leiding
    Romain Gueudré

    Licht ingenieur
    Emily Brassier, Virgile Morel De Westgaver (stagiaire)

    Geluidsingenieur
    Jeison Prado Rojas, Pawel Wnuczynski (stagiaire)

  • (Stage) Operator en decorbouw
    Stéphanie Denoiseux, Lucas Hamblenne, Pierre Ottinger

    Ontwerp en uitvoering machinerie
    Frédéric Opdebeeck, Didier Rodot

    Decorbouw
    Dominique Pierre, Yves Philippaerts, Pierre Jardon

    Decoratie
    Eugènie Obolinski, Bruno Verlaet

    Rekwisieten
    Sarah Deppe, Noémie Vanheste

    Kostuumontwerp
    Nicole Moris, Nathalie Willems, Pauline Aschoff (stagiaire)

    Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Productie
    Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Decorbouw & kostuums
    Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles

    Coproductie
    Théâtre de Namur, Tandem scène nationale, le Manège Maubeuge, La Coop asbl, Shelter Prod

    Met de steun van
    taxshelter.be, ING & tax-shelter du gouvernement fédéral belge, Ambassade de la République fédérale d’Allemagne, Goethe-Institut

    Le spectacle inclut des extraits de
    Frankenstein ou Le Prométhée moderne, préface de 1831 traduite de l’anglais par Patrick Drague, Collection folioplus classiques (n°145), 2008, © Editions Gallimard ;
    Ciment de Heiner Muller, traduction de l’allemand par Jean-Pierre Morel, Editions de Minuit, 1991

    Wij danken in het bijzonder wie ons een stukje van zijn eigen odyssee bezorgde.

Kalender

  • Maandag
    20:15
  • Dinsdag
    20:15
    inleiding - 19:45
  • Woensdag
    19:30
  • Donderdag
    20:15
  • Vrijdag
    20:15

Zie ook...

Backstage