Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Histoire de la violence

Im Herzen der Gewalt
Édouard Louis, Thomas Ostermeier

22 > 26.01.2020
Theater

Kerst 2012. Édouard ontmoet Reda, een kanppe, jonge Kabyl. Hij neemt hem mee naar huis, waar ze een hartstochtelijke liefdesnacht beleven. Dat is voordat de nachtmerrie begint. Reda wordt plotseling gewelddadig, verkracht Édouard en probeert hem zelfs te wurgen…

Thomas Ostermeier, directeur van de Schaubühne in Berlijn, werd gegrepen door Édouard Louis’ tweede autobiografische roman en bewerkte hem samen met de auteur voor zijn theaterproject. Hij behield een aantal literaire technieken van het boek, maar hij voegde er een ’mise en abyme’ aan toe die wordt bereikt met de foto’s die zijn gemaakt door de gsm’s van de acteurs. Die foto’s worden geprojecteerd op een zo goed als leeg toneel, dat tegelijk de flat, het ziekenhuis, het politiebureau, de straat en het appartement van de zus van Édouard verbeeldt. Zo vertelt de regisseur in beelden de kernthema’s van het boek: de overrompeling door woede en pijn; het maatschappelijke geweld en de homofobie; het door Reda ervaren racisme; de wortels van het kwaad.

Met de steun van de Goethe-Institut Brüssel

Kalender

  • - 20:15
  • - 20:15

    Midi de la poésie / Édouard Louis - 12:40

  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 15:00

    Kids Brunch vanaf 12:00

Informatie

Taal

de, surtitles fr

Plaats

Grande Salle

Duur

120’

Meer rond de voorstelling

Kids Brunch 26.01.2020 - vanaf 13:00

Casting

Regie 
Thomas Ostermeier

Gebaseerd op 
Histoire de la violence de Édouard Louis

Regie collaboratie 
David Stöhr

Scenografie en kostuumontwerp
Nina Wetzel

Muziek 
Nils Ostendorf

Video
Sébastien Dupouey

Dramaturgie 
Florian Borchmeyer

Lichtontwerp 
Michael Wetzel

Choreografie collaboratie 
Johanna Lemke

Met
Christoph Gawenda
Laurenz Laufenberg
Renato Schuch
Alina Stiegler

Musicus 
Thomas Witte

Productie 
Schaubühne

Coproductie 
Théâtre de la Ville Paris, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, St. Ann’s Warehouse Brooklyn

Met de steun van 
Lotto Stiftung Berlin, Goethe-Institut Brüssel

© Gloria Scorier