Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Een uitnodiging

La cabane de saison

Voor het seizoen 2025·2026 verandert het Théâtre National in een hut. Een rondreizende hut op mensenmaat, bedacht door de kinderen van Merlo, een sociale woonwijk in Ukkel. Een uitnodiging om samen het theater binnen te stappen, om samen op reis te gaan en iets te delen — iets groots, iets kleins. Is een hut, net als een theater, niet tegelijk een plek van spel, verbeelding en het concrete, van gastvrijheid en verzet? Een plek voor het anders-doen. Dus laten we, even maar, onze blik op de wereld, onze relatie tot tijd hertekenen.
Yvan Guerdon · Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Een echo

In de sociale woonwijk Le Merlo, op de grens van Ukkel en Vorst, breken jaren van renovatiewerken aan. Als voorbereiding op deze veranderingen werkten kinderen in september 2022, op initiatief van het Sociaal Cohesieproject van Le Merlo (Dynaco vzw), rond het thema wonen in samenwerking met de Sterput, een artistieke vereniging. Onder begeleiding van Xavier Lelion (C_L_N architectes) ontwierpen en bouwden ze hun ideale hutten voor hun favoriete activiteiten (spelen, sporten, fietsen, lezen). Kleine toevluchtsoorden om zich thuis te voelen in de tuin van Le Merlo, zelfs tijdens de werken. 

En die hutten weergalmen. Een echo die doorklinkt tot bij ons en betekenis krijgt. Als een weerklank van het oorspronkelijke project nodigde het Théâtre National de kinderen uit om in een gelijkaardig proces een nieuwe hut te bedenken. En wij blijven - in hun voetsporen - samenbrengen en verbinden. Geen publiek, maar kennis. Zoals een scenograaf vertaalt architect Xavier Lelion de gevoelige schetsen naar tastbare vormen. En zoals in het theater verschillende ambachten samenkomen, verweeft het team van de Recyclart fabrik de gevonden materialen en bouwt het de hut van het Théâtre National.

Yvan Guerdon · Théâtre National Wallonie-Bruxelles
De hut is een theater

Wat vertelt deze hut ons? Welke verhalen draagt ze in zich? Want uiteindelijk gaat het niet om het verhaal van de hut, maar om de verhalen met de hut. De hut is geen doel op zich, maar een plek, een openbaring, een ontregelaar, zowel een anker als een uitnodiging om te ontsnappen, om te dwalen. Een speelse uiting van de dringende noodzaak om samen onze verbondenheid en onze manieren van zijn in de wereld opnieuw uit te vinden. Een overgangsruimte. 

De hut wordt gebouwd, het theater wordt telkens opnieuw uitgevonden — op mensenmaat, om elkaar te ontmoeten. Een plek van verbeelding, spel en toevlucht die ons zowel beschermt als ontglipt. De hut verwelkomt, het theater biedt onderdak aan wie er nooit echt settelt, maar er leeft, in dit tijdelijke huis. Een plek waar we telkens weer naar terugkeren om op adem te komen, te spelen, en die ons bij elk bezoek uitdaagt haar contouren en territorium heruit te vinden. Want in deze drukke wereld is het steeds belangrijker om te gaan neerzitten en te creëren. 

Het begin van een reis

Met deze hut is het theater opnieuw in beweging, zoals in zijn beginjaren, en zoals vandaag, wanneer de Créations studio van het Théâtre National uitwaaieren over de federatie Wallonie-Bruxelles en ver daarbuiten. De Hut-Theater trekt eropuit, reist, strijkt neer op de rand van werelden die haar vormgeven. Van stad tot natuur, daar waar ze werd bedacht, gedroomd, gevormd — waar de handeling betekenis krijgt. Ze neemt de wijde wereld in en verrijst in het groene gras van Wallonië, vestigt zich in het hart van de nieuwe Pôle de Mutualisation Technique, of keert terug naar Recyclart, binnen de muren die haar het leven schonken. Haar reis gaat verder langs het kanaal, symbool van een grens die moet worden overgestoken, ze landt in een sporthal tijdens een wedstrijd, een plek van spel en samenhorigheid. Uiteindelijk vindt ze haar weg terug naar de kinderen die haar hebben bedacht, in de tuin van Merlo. En overal waar ze komt, komt ze tot leven, als het manifest van een theater dat van buitenaf wordt bedacht.

Conceptie Alegria, Ali, Anas, Benie, Haroun, Ibrahim, Imrane, Keira, Mohammed, Souleyman, Taha, Yasmina, Yohan Conceptualisation Xavier Lelion (C_L_N architectes) Fabrication Recyclart Fabrik Photographies Yvan Guerdon

Een collaboratie met PCS Merlo (Dynaco asbl), C_L_N architectes, Recyclart, Théâtre National Wallonie-Bruxelles 

Met de steun van Commune de Saint-Gilles, du Lycée Intégral Roger Lallemand, du Pôle de Mutualisation de services & ressources techniques 

Yvan Guerdon · Théâtre National Wallonie-Bruxelles