Als geassocieerd kunstenaar bij het Théâtre National ontwikkelt Clément Papachristou al jaren vernieuwende projecten met artiesten*s met een beperking, zoals in zijn vorige voorstelling Une tentative presque comme une autre. Hij ontwerpt ook workshopformats die erop gericht zijn het artistieke potentieel en de expressieve vaardigheden van getalenteerde mensen met diverse achtergronden en capaciteiten te stimuleren.
In een speelse en fantasierijke herwerking van De Goddelijke Komedie volgt Justices Vincent, een artiest met het syndroom van Down, in een existentiële zoektocht door de kringen van een hel met een opvallende grafische en pop-esthetiek. Tien scènes, elk met een eigen ultragekleurd universum, spelen zich af in een grote witte doos die voortdurend door de spelers*elsters wordt herschapen. Geen donker realisme in dit stuk, maar een bonte mix van stijlen en sferen waarin cabaret, Franse chansons en interactieve performance elkaar kruisen. Tijdens deze inwijdingsreis trotseert Vincent figuren van onderdrukking geïnspireerd door de echte wereld: willekeurige verboden, dominante percepties, geïnstitutionaliseerd validisme. Het publiek wordt actief betrokken en uitgedaagd om zijn eigen vooroordelen en oordelen te bevragen in een gedeelde ervaring van radicale vrijheid. Justices schept plezier in het verleggen van grenzen en normen.
Première
Clément Papachristou is een geassocieerd kunstenaar bij het Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Kalender
-
- 19:00
Informatie
Plaats
Salle Jacques Huisman
Duur
1u30
Taal
fr boventitels en
Tarief
10€ > 24€
Casting
Concept, Regie en Tekst
Clément Papachristou
Spel en Tekst
Edouardo De La Faille
Guillaume Paps
Noémie Zurletti
Scenografie en Artistieke Samenwerking
Silvio Palomo
Dramaturgie en Artistieke Samenwerking
Marie Alié
Salim Djaferi
Kostuumontwerp
Darius Dolatyari-Dolatdoust
Lichtontwerp
Ana Samoilovich
Muzikale Compositie
Joseph Schiano di Lombo
Schilderijen
Guillaume Paps
Juridisch Advies
Germain Haumont
Schrijfadvies
Antoine Bréa
Geassocieerd Onderzoekster
Marie Astier
Met de steun van
Ateliers de construction et de couture du Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Workshops parallel aan het creatieproces
Mue du Lotus ondersteund door Interrégions Grand EST // Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Kinneksbond, Maison de la culture de Tournai, La Bulle Bleue, Teatr21, La Bellone – Huis voor Podiumkunsten, Creahmbxl
Productie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Compagnie SAINTSGENS – Clément Papachristou
Coproductie
Théâtre de Namur, Mars – Mons arts de la scène, Maison de la culture de Tournai – Creatiehuis, Kinneksbond – Cultureel Centrum Mamer, La Bellone – Huis voor Podiumkunsten, het Créahm-Liège, La Coop vzw, Shelter Prod
In samenwerking met
Créahmbxl (Creatie en Verstandelijke Handicap)
Met de steun van
De Federatie Wallonië-Brussel, Algemene Dienst voor Artistieke Creatie – Afdeling Theater, Le Corridor – Luik, Montevideo / Festival Actoral, CPI – Internationaal Strafhof, Le Marteau
Met steun van
Taxshelter.be, ING en het Tax Shelter-programma van de Belgische Federale Overheid
De voorstelling kreeg een onderzoeksbeurs van
Théâtre et Public
Met bijzondere dank aan: Christine Bartolomei, Aristide Bianchi, Françoise Bloch, Cie Fany Ducat, Maxime Lacôme, Jean-Baptiste Logerias, Bastien Montes, Miguel Peñaranda Olmeda, Joëlle Shabanov, Olivia Smets, Virginie Vandezande, Marcos Vivaldi