Hoe kon het gebeuren dat neofascisme ‘cool’ is geworden? Waarom wordt de jeugd van tegenwoordig aangetrokken door nationalistische ideologieën? Geconfronteerd met die vaststellingen en met het toenemende extremisme, wilde Paola Pisciottano haar woede kanaliseren en proberen te begrijpen waarom het identiteitsdenken zo aanslaat bij adolescenten. Ze ging dus op zoek naar jonge studenten en arbeiders in Athene, Bologna, Salerno, Brussel en Eghezée. Die gesprekken riepen veel vragen bij haar op. Over de collectieve verantwoordelijkheid en de sociale kloof die in de laatste decennia in Europa is gegraven. Over het weg willen (uit politieke modellen, uit de Unie, uit landen in oorlog), met een malaise voor een hele generatie tot gevolg. Het werd een brede denkoefening waarin interviews, persoonlijke ervaringen van acteurs en van het internet geplukte documenten met elkaar verweven worden tot een opgewonden performatieve conferentie, die langzamerhand ontspoort volgens de poëtica van het fragment.

 

Voor het Festival des Libertés koos Paola Pisciottano ervoor Maddalena Gretel Cammelli, een antropologe die de Italiaanse neofascistische beweging CasaPound bestudeerde, uit te nodigen voor een voorstelling die toneelspel afwisselt met confrontaties met
de antropologe.

Info

  • Taal

    fr, el, it, surtitles fr

  • Plaats

    Studio

  • Duur

    80’

Casting

  • Concept
    Paola Pisciottano

    Met 
    Maddalena Gretel Cammelli
    Paola Pisciottano

    Productie en dramaturgie collaboratie
    Olmo Missaglia

    Technische raad
    Gaspard Samyn

    Project van 
    bolognaprocess asbl

    Met de steun van 
    Fédération Wallonie-Bruxelles. Lauréat du programme Le Réel Enjeu 2018 (Théâtre La Cité, Théâtre des Doms, L’ANCRE – Charleroi, Forum Jacques Prévert, Théâtre Jean Vilar Vitry-sur-Seine), La Bellone Maison du spectacle, Campsirago Residenza, Théâtre Océan Nord, Centre Culturel de Chênée / Le projet bénéficie du programme Jeunes Producteurs de MoDul.