Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Sylvia

Fabrice Murgia, Cie Artara - An Pierlé Quartet

05 > 09.11.2019
Muziekvoorstelling – Theater

Sylvia Plath was het boegbeeld van een veeleer poëtisch dan geëngageerd feminisme. Heel haar leven worstelde ze met het juk van de Amerikaanse droom uit de jaren ’50 en ’60 (de perfecte vrouw én moeder zijn) en haar onstuitbare drang om te schrijven. Een diepe tweestrijd die haar vroegtijdig ten grave sleepte. Voor haar vroegtijdige dood verwerkte ze haar complexe leven in een in 1963 verschenen roman, The Bell Jar (De glazen stolp).

Rond die vrouwelijke stem bedacht Fabrice Murgia een wervelende voorstelling, die zowel de innerlijke rijkdom van de Amerikaanse dichteres laat zien als het conflict dat in haar woedde. Op het toneel belichamen negen actrices Sylvia op verschillende markante momenten in haar leven. Het depressieve meisje van 20 dat een eerste zelfmoordpoging onderneemt. De jonge vrouw die opgaat in de macht van het woord. De schrijfster die af te rekenen krijgt met mannelijke dominantie.

De voorstelling is een originele mix van toneel en film. Gedurende het hele stuk bekijkt de toeschouwer, op een groot scherm en in realtime, een film in ontwikkeling. Het virtuoze camerawerk van Juliette Van Dormael benadrukt het verdriet van de kunstenares, de emoties op de gezichten van de actrices zien we van erg dichtbij, nooit verliezen we de afzonderlijke Sylvia’s uit het oog. Het spiegelpaleiseffect van dit portret wordt verder nog verrijkt door de sublieme melancholische composities van Belgisch singer-songwriter An Pierlé.

Vers la page du spectacle actuel

Kalender

  • - 20:15

    Inleiding - 19:45

  • - 19:30
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15

Informatie

Taal

fr, en, nl, surtitles fr, nl

Plaats

Grande Salle

Duur

100’

Meer rond de voorstelling

Inleiding 05.11.2019 – 19:45 (15')

Casting

Creatie 
25.09.2018 - Théâtre National Wallonie-Bruxelles

 

Regie 
Fabrice Murgia

Stem en piano 
An Pierlé

Basklarinet, saxofoon, gitaar en percussie 
Koen Gisen

Klavier en computers 
Hendrik Lasure

Percussie 
Casper Van de Velde

Fotografie 
Juliette Van Dormael

Assistent camera 
Takeiki Flon

Regie assistent
Justine Lequette

Stagiaire regie assistent
Shana Lellouch

Video en belichting en technische leiding Artara
Giacinto Caponio

Assistent videocreatie en technisch management video 
Dimitri Petrovic

Kostuums 
Marie-Hélène Balau

Scenografie 
Rudy Sabounghi

Assistent scenografie 
Julien Soulier

Decor
Aurélie Borremans

Assistente decor 
Valérie Perin

Stagiaires decor 
Léa Pelletier
Sophie Hazebrouck

Documentatie en assistentie dramaturgie 
Cécile Michel

Met 
Valérie Bauchau
Clara Bonnet
Solène Cizeron
Vanessa Compagnucci
Vinora Epp
Léone François
Magali Pinglaut
Ariane Rousseau
Scarlet Tummers

Technische leiding 
Hugues Girard
Cédric Otte (TN)

Tournee assistent 
Maxime Glaude

Lichtregisseur 
Emily Brassier

Geluid 
Bob Hermans

Inspiciënt
Aurélie Perret
Baptiste Wattier
Pierre Ottinger (TN)
Dimitri Wauters (TN)

Camera 
Aurelie Leporcq

Met de participatie van
Alfredo Cañavate

 

Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

 

Productie 
Cie Artara

Decorbouw en kostuums
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Coproductie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Théâtre de Namur, Central – La Louvière, Mars – Mons Arts de la Scène, la Fondation Mons2025 – Biennale 2018-2019, Printemps des Comédiens – Montpellier, Comédie de Saint-Etienne – Centre Dramatique National, Théâtre Jean-Vilar de Vitry-sur-Scène, le Carreau – Scène Nationale de Forbach et de l’Est mosellan, Théâtres en Dracénie – Draguignan, Coop asbl et Shelter Prod.

Met de steun van 
taxshelter.be, ING et du tax-shelter du gouvernement fédéral belge, avec le soutien du DIESE # Auvergne – Rhône-Alpes, dispositif d’insertion de L’École de La Comédie de Saint-Étienne

©Hubert Amiel
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024