Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Tussen kracht en schoonheid

Gwendoline Robin

“Met voorwerpen droomt men niet diep. Om diep te dromen, moet men dromen met materiaal.”

Gaston Bachelard, L’Eau et les Rêves.

Gwendoline Robin, AGUA (extrait), 2022

Maart 2022. In de decorateliers van het Nationaal Theater is er iets gaande. Uit een explosie van aarde, vuur en rook, ontstaat een krater. Uit een rij glazen en ketels borrelt een brouwsel op dat vervolgens langzaam tot rust komt. Er wordt een verband gelegd tussen de plaats, het zonlicht en de hand die de elementen verstoort. Aarde, water en lucht. Het gebaar leidt tot andere combinaties. Het materiaal wordt getransformeerd en opent nieuwe landschappen, een nieuwe verbeelding. Gwendoline Robin creëert de visuele rode draad van het seizoen, in een opeenvolging van vastgelegde en gefotografeerde performances. Zo onthult, transformeert en animeert zij materialen, licht en lichaam.

Op uitnodiging van het Théâtre National Wallonie-Bruxelles zal zij drie dagen lang telkens weer dezelfde gebaren maken en chemische reacties, explosies, rook en vonken op gang brengen, spelend met buskruit, droog ijs, haar lichaam en de ruimte.

Door haar ludieke omgang met de elementen en haar performatieve gebaren onderstreept zij haar aanwezigheid en haar vermogen om los te laten. Ze benadrukt haar eigen grenzen en ook die van ons. Ze stelt een tijd voor, een poëtische ervaring, om te dromen van een andere ruimte.

Dit evenwicht tussen kracht en schoonheid, lokt juist onevenwichtigheid uit bij de toeschouwer en maakt het werk van Gwendoline Robin tot de ideale metgezel van het nieuwe seizoen 2022·2023.

Al meer dan twintig jaar werkt de Belgische beeldende kunstenares en performer Gwendoline Robin met de oerelementen (vuur, zand, water, aarde, ijs, glas, ….) om de metamorfoses ervan te orkestreren in de vorm van installaties, performances of video’s.

Ze heeft een unieke plaats veroverd in het veld van de hedendaagse kunst in Brussel, België en het buitenland. Zij presenteert haar voorstellingen op internationale performance- en dansfestivals in Europa, Canada, Chili, Australië en Azië. Ze werkt samen met Ida De Vos voor de beweging en Simon Siegmann voor de scenografie, om nog beter vorm te geven aan haar verlangen om haar performatieve vocabulaire te verweven in een structuur die meer openstaat voor multidisciplinariteit. Zo voelt ze zich nog meer aangemoedigd om ruimtes te zien als werkinstrumenten die gedeeld worden tussen de performer en het publiek.

www.gwendolinerobin.be

© Gloria Scorier