Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Frankenstein

Mary Shelley - Jan-Christoph Gockel - Peachesandrooster

07 > 17.03.2018

Nog steeds wordt aangenomen dat Frankenstein het monster is dat aan de fantasierijke verbeelding van Marie Shelley is ontsproten. Niets van.
Victor Frankenstein is de naam van de gekke geleerde die in de eenzaamheid van zijn laboratorium uiteenlopende fragmenten van skeletten en kadavers verzamelt. Hij wil ze opnieuw samenstellen en tot leven wekken om zo een nieuw samengesteld en artificieel wezen te creëren.

Jan Christoph Gockel, de Duitse regisseur die thans in residentie verblijft in het Theater Mainz, en Michaël Pietsch, zijn aloude toneelcompagnon, speler en maker van marionetten, kwamen op het idee om het podium om te toveren tot een laboratorium en er een reusachtig monster samen te stellen van een totaal andere natuur, opgebouwd uit recyclagemateriaal
met een eigen levensverhaal, het verhaal van de mensen aan wie deze objecten toebehoorden.

Het eerste onderdeel van deze even speelse als vreemdsoortige mecano is het gouden horloge dat werd geërfd van een honderdjarige grootmoeder. Maar wat daarmee aan te vangen: wordt het een oog? een gouden tand?

 

[BACKSTAGE]

Portret van Jan Christoph Gockel

Kalender

  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 19:30
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15

Informatie

Taal

FR, DE, EN > FR & EN

Plaats

Grande Salle

Inleiding - 13.03.2018 - 19:45 - Foyers

ontmoeting na de voorstelling - 14.03.2018 - 30'

Duur

2u

Casting

Tekst & Regie

Jan-Christoph Gockel

Gebaseerd op

'Frankenstein; or, The Modern Prometheus' de Mary Shelley

Scenografie

Julia Kurzweg

Schepper van Puppet & Puppeteer

Michael Pietsch

Costumesontwerp

Emilie Jonet

Componist & musicus

Anton Berman

Lichtontwerp

Jean-Jacques Deneumoustier

Dramaturgie

Cécile Michel

Regie-assistent
Maxime Glaude

Scenografie assistent

Sarah Deppe, Julia Ippolito

Dramaturgie assistent

Irina Reinke

Vertaling en boventiteling
Werkhuis SPRL, Cécile Michel

Met

Léone François, Anton Berman, Alfredo Cañavate, Bruce Ellison, Thomas Halle, Gianni La Rocca, Michael Pietsch (en alternance avec Laurenz Leky)

En Lucas Hamblenne, Romain Gueudré, Pierre Ottinger

Dank
 Vincent Hennebicq

Technische leiding
Romain Gueudré

Licht ingenieur
Emily Brassier
Intern: Virgile Morel De WestgaverGeluid ingenieur
Jeison Prado Rojas
Intern: Pawel Wnuczynski

Stage Hands & Construction
Stéphanie Denoiseux, Lucas Hamblenne, Pierre Ottinger

Development & Machinery
Frédéric Opdebeeck, Didier Rodot

Decorbouw
Dominique Pierre, Yves Philippaerts, Pierre Jardon

Decoratie
Eugènie Obolinski, Bruno Verlaet

Medeplichtig
Sarah Deppe, Noémie Vanheste

Kostuumontwerp
Nicoles morris, Nathalie Willems
Stagiaire : Pauline Aschoff    

Dank
the people who shared their stories and gave their objects, thus contributing to the creation of the show.

The show includes excerpts from
- Frankenstein ou Le Prométhée moderne, préface de 1831 traduite de l’anglais par Patrick Drague, Collection folioplus classiques (n°145), 2008, © Editions Gallimard.
- Ciment de Heiner Muller, traduction de l’allemand par Jean-Pierre Morel, Editions de Minuit, 1991.

Productie

Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Coproductie

Théâtre de Namur, Tandem Arras Douai, Le Manège Maubeuge, Shelter Prod

Met de steun van 

taxshelter.be & ING & tax shelter du gouvernement fédéral de Belgique, Ambassade de la République fédérale d’Allemagne & Goethe-Institut Belgien.

© Hubert Amiel
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024