Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Ik vind dat het in de huidige wereld van moed getuigt als je naïef bent

L'attentat / Vincent Hennebicq / interview, deel IV

© Jean-François Ravagnan

U zocht mensen op en vertelde hun het verhaal van Amine, het verhaal van de roman. En u vroeg wat ze tegen Amine zouden willen zeggen. Wat zou u, aan het einde van deze tocht, tegen Amine willen zeggen?

Toen we de getuigenissen verzamelden, stelde ik de mensen 3 vragen: heb je een boodschap voor Amine? Wil je kinderen hebben? Denk je dat vrede mogelijk is?

De vraag over de kinderen is essentieel. Wanneer Sihem de aanslag gaat uitvoeren, verstopt ze de bom in de buik van een zwangere vrouw, terwijl ze weet dat het Amines innigste wens is om kinderen te hebben. En wanneer Amine haar brief (van amper 4 regels) ontdekt, leest hij: ‘Jij wilde kinderen hebben, ik wilde ze verdienen. Geen enkel kind is echt vrij als het geen vaderland heeft.’ Dit een vreselijke boodschap voor iemand als ik, die juist vindt is dat er geen grenzen zouden moeten bestaan, die niets moet hebben van al dat gedoe over de natie, het vaderland ... Ik vind dat allemaal zo absurd. Dat ze juist dit schrijft, is ook voor mij als een terechtwijzing.

En als ik Amine zou toespreken, dan zou ik hem zeggen dat ik zijn wens om in een bubbel te leven begrijp, dat ik hem bewonder om zijn zoektocht, en dat ik zijn dood betreur, omdat ik denk dat er andere oplossingen mogelijk zijn – kinderen hebben is er een van. Het duurt een generatie om een echte verandering teweeg te brengen. En mocht deze nieuwe generatie nu eens een andere kijk op de kwestie hebben, mocht ze de mosterd elders halen dan bij het schoolsysteem of de regering, dan is er misschien een kans op verandering. Ik geloof heel erg in de kracht van de ontmoeting en in het terugvinden van een beetje naïviteit tegenover elkaar. Ik vind dat het in de huidige wereld van moed getuigt als je naïef bent. Ja, ik zou tegen Amine willen zeggen: blijf moedig, blijf naïef en blijf kinderen verwekken; en probeer ook te delen en open te zijn, nu de bubbel aan flarden is.

 

L'attentat / Vincent Hennebicq / interview

  •  
© Gloria Scorier