Presentatie
Seizoen 2025·2026
Save the date : Boek je avond op 03 juni 2025 om de seizoensvoorstelling van 2025-2026 bij te wonen! Pierre Thys, algemeen en artistiek directeur, zal, o (…)
Save the date : Boek je avond op 03 juni 2025 om de seizoensvoorstelling van 2025-2026 bij te wonen! Pierre Thys, algemeen en artistiek directeur, zal, o (…)
Twee keer per maand opent Maison Gertrude, een kunstencentrum in een woonzorgcentrum, haar deuren en nodigt u uit om de collectie kunst die op deze plek tot (…)
Het evenement waar de straat en het theater elkaar ontmoeten in een fusie van pure energie.
Een collectief avontuur dat banden wil smeden en de dialoog tussen culturen wil aanmoedigen.
Dit keer danst het verzet zich een weg door de lianen, een strijd tegen de ontbossing die de inheemse volkeren van Centraal-Afrika bedreigt.
Rodrigues’ weelderige regie en gesoigneerde kostuums maken deze voorstelling tot een intense, confronterende en onmisbare theaterervaring.
Moed is een pijl die recht op zijn doel afgaat. In de chaos is moed een vorm van vreugde. Naar aanleiding van de voorstelling Catarina et la beauté de tuer (…)
In een speelse en fantasierijke herwerking van De Goddelijke Komedie volgt Justices Vincent, een artiest met het syndroom van Down, in een existentiële zoektocht door de kringen van een hel met een opvallende grafische en pop-esthetiek.
Politiek. Artistiek. Feestelijk. Subversief. Zoals elk jaar mobiliseert het Festival des Libertés alle vormen van expressie om weerstand te bieden, te getuigen en mensen samen te brengen
In een speelse en fantasierijke herwerking van De Goddelijke Komedie volgt Justices Vincent, een artiest met het syndroom van Down, in een existentiële zoektocht door de kringen van een hel met een opvallende grafische en pop-esthetiek.
De Servische cineaste en kunstenares Mila Turajlić heeft zich ondergedompeld in de unieke filmarchieven van voormalig Joegoslavië – overblijfselen van een verdwenen land – om de stem van de Niet-Gebonden Landen opnieuw te laten horen.
Waarom dringt kunst steeds vaker door in het domein van zorg? Hoe komen culturele instellingen ertoe kwetsbaarheid in vraag te stellen?
Opgesloten in de mythe van de veiligheid, zijn we allemaal ziek geworden. Auto-immuunziekten — waaronder het zogenaamde droge-ogen-syndroom — zijn het tastbare bewijs van hoe het lichaam zich tegen zichzelf keert.
Scènes Nouvelles deelt wat het sterk en uniek werk van Franstalige Belgische kunstenaars*ressen inspireert.
Onderzoekt met humor het gewicht van het geheugen op onze levens, en laat onrechtstreeks een tijdperk zien dat worstelt met de terugkeer van een Geschiedenis die voorbij werd geacht.
Hoe zien we onszelf in een wereld waar het kapitalisme verlangen vormgeeft en lichamen dicteert?
De regen die valt, een plotse overstroming, levens die overhoop worden gehaald. Camille spreekt niet meer sinds het water alles heeft weggevaagd: haar huis, haar herinneringen... en haar hond Larry.
Ngân is Vietnamese. Quentin is geboren in Libramont, in de Belgische Ardennen. Niets leek hen met elkaar te verbinden.
Hun heldhaftige missie is op een fiasco uitgelopen, en terwijl de wereld om hen heen instort, besluiten ze te vluchten. Met beperkte middelen bouwen ze een krakkemikkig ruimteschip en gaan ze op zoek naar een onbekend sterrenstelsel.
Brian is een teruggetrokken student die ervan overtuigd is dat hij als kind werd ontvoerd door buitenaardse wezens.
Wat vormt de collectieve herinnering van een land? Bestaat er een gedeelde Belgische identiteit? Wat vertelt de geschiedenis van dit grondgebied over de mensen die er wonen?
Elke band archiefbeelden, in combinatie met andere, geeft gestalte en substantie aan de aanklacht tegen oorlogsmisdaden. Een levendig theatraal gebaar van verzet en hoop.
Een auto stopt in niemandsland. In de auto zitten Clara en haar broer Félix, twintig jaar lang van elkaar gescheiden, nu weer samen na een nacht vol dans en feest.
In hun zoektocht naar parallelle ervaringen onthullen ze wat onuitgesproken bleef, tussen publieke emancipatie en familiale stiltes.
Wat gebeurt er als de verwachting spannender is dan de onthulling zelf?
Stel je voor dat hij niet in 1182 maar in 1982 was geboren? Wie zou hij dan onderweg tegenkomen? En welke kerststal zou hij improviseren op de parking van een supermarkt, tussen het afval?
Op het podium rijst een denkbeeldige muur op, die scheidingen en oude littekens symboliseert. De vensters openen zich naar herinneringen, naar flarden van verhalen.
Hier verbreken de krijgsters van de verbeelding de stilte, verdraaien ze het ondenkbare en nemen ze ons mee naar de achter- of naar de overkant.
Op welke manier kan dans het vuur van Brel belichamen? BREL zoekt naar een nieuwe vorm om de kracht van zijn repertoire tot uiting te brengen.
Samen bouwen we er aan een ruimte van troost en engagement die uitnodigt om andere toekomsten te verbeelden.
Met deze radicale ervaring daagt Vincent Hennebicq onze zekerheden uit en opent hij de deur naar talloze mogelijkheden. Loslaten, afwijken, je laten leiden naar het ondenkbare: onthult de dobbelsteen wie we werkelijk zijn?
In een nabije toekomst hebben regeringen een wereldwijd spel geïntroduceerd: De Grote Jacht.
Een verontrustende kracht schuilt in deze silhouetten, die in een voortdurende staat van onevenwicht verkeren en zich overgeven aan een onstabiele en poëtische omgeving.
Hier geen neerbuigendheid of recuperatie. Portrait de Rita vertelt over een ontmoeting en laat een rauw relaas horen, maar nooit zonder humor of poëzie.
In deze nieuwe creatie onderzoeken ze hoe én waarom ze werd uitgegomd en geven ze haar het statuut terug dat ze verdient.
Hoewel hun werelden mijlenver uit elkaar lagen, delen Magali Pinglaut en Valérie Bauchau een diepe liefde voor theater. Uit die onwaarschijnlijke vriendschap ontstond deze voorstelling.
Het project Pieuvre put zijn energie uit een verdwijning en exploreert het onuitgesprokene.
In een nabije toekomst hebben regeringen een wereldwijd spel geïntroduceerd: De Grote Jacht.
In een speelse en fantasierijke herwerking van De Goddelijke Komedie volgt Justices Vincent, een artiest met het syndroom van Down, in een existentiële zoektocht door de kringen van een hel met een opvallende grafische en pop-esthetiek.
Lichamen verstrengelen zich, deinen uit en geven zich over aan een bruisende, organische chaos.
In deze nieuwe creatie verbindt Disanka de geschiedenis van Congo met die van zijn moeder in de vorm van een kasala – een lofgedicht in de Kasai-cultuur waartoe ook zijn moeder behoorde.
Van de buitenwijken naar het theater: waar verschuilt ons koloniaal erfgoed zich en hoe maken we het zichtbaar?